Επιβεβαιώνεται ότι αισχροκερδούν και είναι προκλητικά χαμηλά σε σχέση με τον ετήσιο τζίρο τους
Πρόστιμα συνολικού ύψους 382.497 ευρώ σε πέντε αλυσίδες σούπερ μάρκετ ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Αδωνις Γεωργιάδης. Το μεγαλύτερο, ύψους 319.900 ευρώ, επιβλήθηκε στην αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος, ενώ για υποτροπή επιβλήθηκε πρόστιμο κάτω από 50.000 ευρώ στις αλυσίδες Lidl, Γαλαξίας και ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός.
Σύμφωνα με τον υπουργό, τα πρόστιμα επιβλήθηκαν λόγω παραβάσεων του νόμου περί αισχροκέρδειας (παραβίαση του πλαφόν περιθωρίου κέρδους) και λόγω του γεγονότος ότι διαπιστώθηκαν άλλες τιμές στο ράφι και άλλες στο ταμείο. Σε μία περίπτωση, δε, η παραβίαση του πλαφόν περιθωρίου κέρδους αφορούσε προϊόντα και εντός καλαθιού του νοικοκυριού. Εδώ όμως προκύπτει μία σειρά από ερωτήματα.
Ερωτήματα
Καταρχάς, αν οι αλυσίδες θα πληρώσουν κανονικά τα πρόστιμα ή επιβάλλονται για το θεαθήναι. Αλλωστε ο κ. Γεωργιάδης ειδικεύεται στα επικοινωνιακά σόου, ενώ ήδη δύο εξ αυτών (ΑΒ Βασιλοπουλος και Κρητικός) γνωστοποίησαν ότι θα προσφύγουν δικαστικά.
Δεύτερον, πρόκειται για μία εξέλιξη που αποδεικνύει ότι υπάρχει αισχροκέρδεια στην αγορά, κάτι που αντιλαμβάνονται οι καταναλωτές στις καθημερινές αγορές τους στα σούπερ μάρκετ, όχι όμως και ο αρμόδιος υπουργός Ανάπτυξης. «Δεν είναι πραγματική η αίσθηση ότι υπάρχει αισχροκέρδεια» δήλωνε μόλις στις 25 Ιανουαρίου 2023 ο κ. Γεωργιάδης, υποστηρίζοντας ότι όλοι οι δείκτες δείχνουν ότι στον πληθωρισμό η Ελλάδα βρίσκεται κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, οπότε δεν νοείται να υπάρχει γενικευμένη αισχροκέρδεια.
Πέρα απ’ αυτό, τα πρόστιμα είναι προκλητικά χαμηλά σε σχέση με τον ετήσιο τζίρο των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, οι οποίες θησαύρισαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Αρκεί να αναφέρουμε ότι το 2021 οι επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ παρουσίασαν πωλήσεις αξίας 10,11 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 237.970.000 ευρώ ή κατά 2,41% συγκριτικά με το 2020 και κατά 9,54% συγκριτικά με το 2019, οπότε οι πωλήσεις είχαν διαμορφωθεί στα 9,11 δισ. ευρώ. Οι 10 μεγαλύτερες από άποψη πωλήσεων εταιρίες του κλάδου παρουσίασαν αθροιστικά το 2021 νέα αύξηση των κερδών τους συγκριτικά με το 2020. Συνολικά εμφάνισαν καθαρά αποτελέσματα προ φόρων (κέρδη) 195.650.000 ευρώ, αυξημένα κατά 16,91% συγκριτικά με το 2020 (167.350.000 ευρώ), ενώ δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμα τα αποτελέσματα των ισολογισμών τους για το 2022.
Οσον αφορά ειδικότερα τον ΑΒ Βασιλόπουλο, η αλυσίδα είχε το 2021 κύκλο εργασιών 1,96 δισ. ευρώ (από 2,02 δισ. ευρώ το 2020), με την κερδοφορία όμως να βελτιώνεται κατά 43.000.000 ευρώ. Ο τζίρος αναμένεται να παραμείνει στα ίδια επίπεδα και το 2022, με το πρόστιμο να αποτελεί μόλις το 0,0163% του τζίρου της αλυσίδας.
Η αλυσίδα Lidl Ελλάς, στην οποία επιβλήθηκε πρόστιμο 26.880 ευρώ, δεν έχει δημοσιεύσει ποτέ μέχρι στιγμής αποτελέσματα, αν και δεσμεύθηκε ότι θα αρχίσει να το κάνει στο εξής. O ετήσιος τζίρος του εκτιμάται ότι προσεγγίζει τα 2 δισ. ευρώ. Για την αλυσίδα Γαλαξίας το πρόστιμο ύψους 21.387 ευρώ αποτελεί μόλις το 0,0042% του ετήσιου τζίρου των 503.640.000 ευρώ. Τέλος, σε ό,τι αφορά την αλυσίδα Κρητικός, το πρόστιμο ύψους 9.330 ευρώ αποτελεί το 0,0022% του ετήσιου τζίρου των 419.800.000 ευρώ που ανακοίνωσε για το 2021.
Αναλυτικά τα πρόστιμα που ανακοίνωσε χθες ο κ. Γεωργιάδης έχουν ως εξής:
• 319.900 ευρώ στην ΑΒ Βασιλόπουλος. Πρόκειται για το δεύτερο μεγαλύτερο πρόστιμο που επιβάλλεται σε αλυσίδα.
• 26.880 ευρώ στη Lidl Ελλάς. Αν και είναι κάτω από 50.000 ευρώ, η επωνυμία ανακοινώθηκε, καθώς η αλυσίδα είναι υπότροπος.
• 21.387 ευρώ στην αλυσίδα Γαλαξίας. Επίσης υπότροπος.
• 9.330 ευρώ στην αλυσίδα Κρητικός, υπότροπος κι αυτή.
• 5.000 ευρώ και σύσταση σε αλυσίδα στην οποία δεν έχει επιβληθεί άλλη φορά πρόστιμο.
Οι ανακοινώσεις προκάλεσαν την αντίδραση των ομίλων. Πηγές της ΑΒ Βασιλόπουλος έκαναν λόγο για άδικο και αβάσιμο πρόστιμο, που υπολογίστηκε με λάθος στοιχεία, λαμβάνοντας υπόψη αρχικές τιμές τιμοκαταλόγου και όχι τελικές τιμές πώλησης.
Προανήγγειλαν, δε, προσφυγή στη Δικαιοσύνη. Για λάθος υπολογισμό κάνει λόγο σε ανακοίνωσή της και η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, τονίζοντας ότι επιφυλάσσεται να αμφισβητήσει τη νομική και ουσιαστική βασιμότητα του προστίμου ασκώντας κάθε ένδικο μέσο.
Αλλάζουν τα ταμπελάκια στα ράφια για να είναι ευκρινής η τιμή κιλού ή λίτρου
Χρονικό περιθώριο ενός μήνα για να αλλάξουν όλα τα ταμπελάκια και να είναι ευκρινής στον καταναλωτή η τιμή κιλού ή λίτρου δίνει στα σούπερ μάρκετ υπουργική απόφαση, που υπεγράφη χθες. Αυτό γνωστοποίησε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ο Αδωνις Γεωργιάδης, υποστηρίζοντας ότι στόχος του μέτρου είναι να αποτραπεί η παραπλάνηση του καταναλωτικού κοινού με βάση τις συσκευασίες.
«Ο κάθε καταναλωτής θα μπορεί να ελέγχει για το κάθε προϊόν αν έχει αυξηθεί ή όχι η τιμή μονάδος. Ετσι, λοιπόν, η περιεκτικότητα στη συσκευασία καθίσταται αδιάφορο μέγεθος, αφού ο καταναλωτής θα παρακολουθεί με ευχέρεια την τιμή μονάδος και θα ξέρει αν το προϊόν έχει αυξηθεί ή όχι» σημείωσε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, προσθέτοντας ότι η εφαρμογή του τρόπου απεικόνισης των τιμών είναι υποχρεωτική για τα σούπερ μάρκετ. Πρόσθεσε πως μετά τον έναν μήνα θα επιβάλλονται πρόστιμα σε όσες αλυσίδες δεν έχουν προσαρμοστεί με τις προδιαγραφές που θέτει η υπουργική απόφαση.
Σε ό,τι αφορά το «καλάθι του νοικοκυριού», ο κ. Γεωργιάδης ανακοίνωσε ότι από την επόμενη εβδομάδα προστίθενται εννέα νέα είδη, ανεβάζοντας τον αριθμό των προϊόντων από τα 51 στα 60. Πρόκειται για φακές, φασόλια, ρεβίθια, πάριζα, γαλοπούλα, κοτόπουλο ολόκληρο και κοτόπουλο σε μέρη, νωπό μοσχάρι, γάλα υψηλής παστερίωσης/μακράς διαρκείας και πλήρες, σοκολάτες και λευκό τυρί. Ο υπουργός Ανάπτυξης εξήγησε ότι «δεν θέλουμε επιπλέον κατηγορίες στο “καλάθι”, γιατί αν… ξεχειλώσει, δεν θα λειτουργεί».
Παράλληλα, το υπουργείο ετοιμάζει το «σαρακοστιανό καλάθι», με τον κ. Γεωργιάδη να εξηγεί ότι εκτός από τα άλλα νηστίσιμα προϊόντα του «καλαθιού», προστίθεται ο χαλβάς, οι νηστίσιμες σαλάτες (αλοιφές) και δύο τουλάχιστον κατεψυγμένα θαλασσινά σε κάθε αλυσίδα. Τα προϊόντα αυτά θα παραμείνουν στο «καλάθι του νοικοκυριού» για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Η ηγεσία του υπουργείου ανέφερε, επίσης, ότι από προχθές υπάρχουν πλέον στην εφαρμογή e-Katanalotis και όλα τα φυλλάδια των προσφορών.
Πηγή: EΦΗΜΕΡΙΔΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
0 Σχόλια