Recents in Beach

Επιτροπή Ανταγωνισμού / Στο μικροσκόπιο τα διυλιστήρια - Έρευνα «φωτιά»

 


Σημαντικά ζητήματα ανταγωνισμού και ανατιμήσεων προκύπτουν στον τομέα των πετρελαιοειδών, σύμφωνα με πρώιμη έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Σύμφωνα με το πρόσφατο ενημερωτικό της δελτίο (Τεύχος 7, Αύγουστος 2023), κατά την περυσινή χρονιά σημειώθηκε άνοδος του τζίρου αλλά και της κερδοφορίας των επιχειρήσεων διύλισης και χονδρικής εμπορίας, κάτι που εγείρει σημαντικά ερωτήματα για τις παρεμβάσεις που δεν έκανε η κυβέρνηση της Ν.Δ., με αποτέλεσμα χιλιάδες καταναλωτές να πλήττονται από τις αυξημένες τιμές καυσίμων, οι οποίες συνεχίζουν να βρίσκονται σε πολύ υψηλό επίπεδο.

Η παρέμβαση:

Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού: «Εκ πρώτης όψεως, ιδιαίτερα αυξημένο περιθώριο κέρδους των εταιρειών διύλισης το 2022 (σχεδόν διπλασιάζεται σε σχέση με το 2021), ωστόσο τα στοιχεία πρέπει να επιβεβαιωθούν με περαιτέρω έρευνα ανά προϊόν». Σημειώνεται ότι οι βασικοί παράγοντες που επηρεάζουν τις τιμές λιανικής είναι οι τιμές διυλιστηρίου, οι φόροι και η συναλλαγματική ισοτιμία.

Μάλιστα, η Επιτροπή Ανταγωνισμού, εφόσον το κρίνει σκόπιμο, δύναται να εμβαθύνει και να παρέμβει στην αγορά με την έναρξη της κανονιστικής παρέμβασης. Στο πλαίσιο της διαδικασίας αυτής, θα εξεταστούν εις βάθος οι συνθήκες ανταγωνισμού στις οικείες αγορές προκειμένου να διευκρινιστούν αν η παρατηρούμενη ασυμμετρία, και γενικότερα η αύξηση της τιμής αυτών των προϊόντων την τελευταία διετία, οφείλονται στην απουσία συνθηκών αποτελεσματικού ανταγωνισμού, όσο και ζητήματα αναφορικά με τον μηχανισμό τιμολογιακής πολιτικής, την τήρηση αποθεμάτων ασφαλείας και άλλων πιθανών φραγμών εισόδου και ανάπτυξης της αγοράς και τη διατήρηση υψηλού περιθωρίου κέρδους από τις επιχειρήσεις του κλάδου.

Σημειώνεται ότι η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις ακριβότερες ευρωπαϊκές χώρες στις τιμές των υγρών καυσίμων προ φόρων (απλή αμόλυβδη βενζίνη και πετρέλαιο κίνησης), σε συνδυασμό με την ύπαρξη ασυμμετρικής προσαρμογής στη διαμόρφωση των τελικών τιμών των καυσίμων (τιμές αντλίας), ιδιαίτερα για βενζίνη 95 και πετρέλαιο θέρμανσης, και αύξησης του περιθωρίου κέρδους στα διάφορα στάδια της αξιακής αλυσίδας. Τα αποτελέσματα πρόκειται να δημοσιευθούν τον Οκτώβριο 2023, σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Τι (δεν) έκανε η κυβέρνηση:

Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα της ΑΥΓΗΣ (7 Σεπτεμβρίου), διατήρηση ιδιαίτερα υψηλής κερδοφορίας και το πρώτο εξάμηνο του έτους εμφανίζει η Helleniq Energy (πρώην όμιλος ΕΛ.ΠΕ.), επιβεβαιώνοντας ότι συνεχίζονται και φέτος τα ισχυρά κέρδη για τις εταιρείες του κλάδου διύλισης, ενώ η ακρίβεια στην αγορά πετρελαιοειδών παραμένει για τους καταναλωτές. Τόσο για τα ΕΛ.ΠΕ. όσο και για τον έτερο όμιλο, τη Motor Oil, τα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου προκύπτουν μεν μειωμένα σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο όταν καταγράφηκαν ρεκόρ (υπερ)κερδών, όμως παραμένουν σημαντικά υψηλότερα (έως και διπλάσια και υπερδιπλάσια) έναντι των κερδών τής αμέσως προηγούμενης τετραετίας (2018-2021), με εξαίρεση την πανδημία (2020). Μάλιστα, το ποσό της επιστροφής επί των περσινών τεράστιων υπερκερδών των δύο εταιρειών κατέληξε πρόσφατα στα 629.891.428 ευρώ, όταν τα προ φόρων κέρδη για το 2022 σχεδόν άγγιξαν συνολικά το ιλιγγιώδες ποσό των 3 δισ. (2.978,5 εκατ.: 1.421 εκατ. ΕΛ.ΠΕ. και 1.557,5 Motor Oil). Το τελικό νούμερο είναι χαμηλότερο και από τους υπολογισμούς των ίδιων των εταιρειών όπως είχαν εγγραφεί στις καταστάσεις τους, ήτοι συνολικά 662,138 εκατ. ευρώ. Το τελικό ποσό που βεβαιώθηκε από την ΑΑΔΕ υπολείπεται κατά 32,246 εκατ. από τους αρχικούς υπολογισμούς των εταιρειών.

Πάντως, η πρώιμη έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού διαπιστώνει υψηλό βαθμό συγκέντρωσης στην αγορά διύλισης και μέτριο προς χαμηλό βαθμό συγκέντρωσης στην αγορά χονδρικής. Σημειώνεται ότι στην αγορά λιανικής λειτουργούν περί τα 5.000 πρατήρια στην Ελλάδα, ωστόσο ο ανταγωνισμός είναι τοπικός, επομένως το επίπεδο συγκέντρωσης ενδέχεται να διαφέρει ανά περιοχή και θα πρέπει να εξεταστεί ενδελεχώς.

Πηγή: Η ΑΥΓΗ


Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια

script data-cfasync="false" type="text/javascript" id="clever-core">