Πριν ένα χρόνο ολοκληρώθηκε με την κατάθεση δεκαπέντε προτάσεων, ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός ιδεών που είχε προκηρυχθεί από τον Δήμο Θεσσαλονίκης για το «ντεκ» που θα επεκτείνει το κρηπίδωμα της παλιάς παραλίας προς την πλευρά της θάλασσας, ώστε να δοθεί «ανάσα» στις χιλιάδες κατοίκων και τουριστών που επισκέπτονται καθημερινά το παραλιακό μέτωπο της συμπρωτεύουσας.
Αντίστοιχες περιπτώσεις συναντάμε σε όλους τους Δήμους της Ελλάδας, σε όλη την Ευρώπη και σε όλο τον σύγχρονο κόσμο, όπου για την ανάπλαση σημαντικών δημοσίων χωρών και την κατασκευή τοπόσημων κτιρίων, η μοναδική ασφαλής μεθοδολογία είναι η αξιοποίηση των μελετών που προκύπτουν αποκλειστικά από Αρχιτεκτονικούς Διαγωνισμούς.
Σε αυτές τις περιπτώσεις καλούνται να συμμετέχουν και τα κατά τόπους Επιμελητήρια (Τεχνικό, Εμπορικό κλπ), καθώς και οι Σύλλογοι Αρχιτεκτόνων.
Στην αναπτυσσόμενη και υποτίθεται σύγχρονη πόλη της Αλεξανδρούπολης δυστυχώς η έννοια του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού δεν υπάρχει εδώ και δεκαετίες, με αποτέλεσμα την παραγωγή έργων που έχουν φέρει αμφισβητήσεις τόσο για το λειτουργικό, όσο και για το αισθητικό τους αποτέλεσμα!Για αυτό τον λόγο πήρα προσωπικά την πρωτοβουλία να έρθουν στην πόλη μας τον Μάρτιο του 2017, το δίδυμο των αρχιτεκτόνων Πρόδρομο Νικηφορίδη και Μπερνάρ Κουόμο, που μεταμόρφωσαν μέσω αρχιτεκτονικού διαγωνισμού την Νέα Παραλία της Θεσσαλονίκης, σε μια εκδήλωση με θέμα "Μία πόλη δίπλα στη θάλασσα", στην αίθουσα του Επιμελητηρίου.
Αποκορύφωμα αυτής της παγιωμένης κατάστασης, η πρόσφατη επιλογή της δημοτικής αρχής χωρίς καμία προηγούμενη ενημέρωση προς το δημοτικό συμβούλιο και χωρίς καμία δημόσια διαβούλευση, να προβεί μεταξύ άλλων παρεμβάσεων και στην αναμόρφωση της εμβληματικής γωνίας της πόλης την «στροφή του Εγνατία»! Σε ένα τόσο σημαντικό τοπόσημο για την Αλεξανδρούπολη, χωρίς να έχει προηγηθεί κανένας αρχιτεκτονικός διαγωνισμός, αποφασίστηκε να καταργηθεί το υπερυψωμένο «μπαλκόνι», δημιουργώντας κλιμακωτές κατασκευές οι οποίες θα είναι απόλυτα εκτεθειμένες στο ισχυρό χειμέριο κύμα που υπάρχει στην συγκεκριμένη περιοχή. Εντύπωση προκαλεί και το γεγονός πως η μελέτη της ανάπλασης υπογράφεται από μηχανικούς με έδρα την Τρίπολη, χωρίς την παρουσία Αρχιτέκτονα μηχανικού!
Οι γενικότεροι προβληματισμοί, εστιάζονται στα εξής σημεία:
Πως αντιμετωπίζονται τα δίκτυα που υπάρχουν στην ευρύτερη περιοχή;
Γιατί δεν επιχειρήθηκε αρχιτεκτονική λύση με επέκταση της «στροφής» προς την πλευρά της θάλασσας (όπως στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης), ενώ με την υπάρχουσα μελέτη οδηγούμαστε μεταξύ άλλων σε μείωση των πεζοδρομίων, στην αλλαγή κλίσης και μείωσης του πλάτους του δρόμου και ανακατασκευή του υπάρχοντος ποδηλατόδρομου.
Προβλέπονται τεχνικές παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση του χειμέριου κύματος και των συνεπειών του;
Έχει ληφθεί υπόψιν η εγκεκριμένη κυκλοφοριακή μελέτη που οφείλει να εφαρμόζει ο Δήμος;
Υπάρχει έγκριση περιβαλλοντικών όρων;
Τέλος αξίζει να επισημανθεί πως οι Τεχνικές υπηρεσίες του δήμου δεν συμμετείχαν και δεν ερωτήθηκαν για την συγκεκριμένη ανάπλαση, ενώ το τεχνικό γραφείο της Τρίπολης που υπογράφει την μελέτη επιλέχθηκε μέσω του Αναπτυξιακού Οργανισμού του Δήμου Αλεξανδρούπολης, κατά σύμπτωση τόπου καταγωγής της Διευθύνουσας Σύμβουλου του οργανισμού κας Εύης Τατούλη, κόρη του πρώην υπουργού και Περιφερειάρχη Πελοποννήσου Πέτρου Τατούλη.
Παύλος Α. Μιχαηλίδης
Αρχιτέκτονας μηχανικός Α.Π.Θ.
Ανεξάρτητος Δημοτικός Σύμβουλος
0 Σχόλια