Recents in Beach

Επικίνδυνα παιγνίδια με τον τερματικό σταθμό LNG Αλεξανδρούπολης

 


Την 1η Οκτωβρίου 2024, μετά βαΐων και κλάδων – και σύμφωνα με πληροφορίες και δεδομένα εξαιρετικά εσπευσμένα –  ανακοινώθηκε από την Gastrade η εμπορική λειτουργία του πλωτού Τερματικού Σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (FSRU- Μονάδα Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου) Αλεξανδρούπολης, που παρουσιάζεται ως μια νέα ενεργειακή πύλη για ολόκληρη την Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Μέτοχοι του FSRU είναι η εταιρεία Gastrade με ποσοστό 20% και ακολουθούν με ανάλογο ποσοστό ο Όμιλος Κοπελούζου, η Gaslog Κύπρου, η ΔΕΠΑ Εμπορίας, ο ΔΕΣΦΑ και η Bulgartransgaz, διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς του δικτύου φυσικού αερίου της Βουλγαρίας ενώ συμμετέχουν εμπορικά στο έργο 14 ελληνικές και ξένες εταιρείες.

Μόνο που ενώ η κυβέρνηση εμφανίζεται περήφανη και αυτοθαυμαζόμενη για το έργο προσπαθεί με κάθε μέσο να αποκρύψει το απόλυτα σαθρό υπόβαθρο πάνω στο οποίο έχει στηθεί και μάλιστα σε βάρος της δημόσια υγείας και του περιβάλλοντος καθώς ο όλος σχεδιασμός του LNG Αλεξανδρούπολης καταπατά απροκάλυπτα την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Αυτό που προσπαθεί να αποκρύψει η κυβέρνηση Μητσοτάκη είναι ότι το μέγα έργο βρίσκεται στην κρίση του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου, του Συμβουλίου της Επικρατείας μετά από προσφυγή για την ακύρωσή του που έχουν καταθέσει από τις 18 Δεκεμβρίου του 2023 πέντε από τις μεγαλύτερες περιβαλλοντικές οργανώσεις της χώρας WWF Ελλάς,  Greenpeace, Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης, Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία και MEDASSET.

Στα παλιά τους τα παπούτσια το ΣτΕ

Η εκδίκαση της υπόθεσης του LNG Αλεξανδρούπολης έχει αναβληθεί δύο φορές με ευθύνη του ΥΠΕΝ που παίζει το παιγνίδι των καθυστερήσεων θεωρώντας ότι μπορεί να επηρεάσει την κρίση του ΣτΕ φέρνοντάς το προ τετελεσμένων γεγονότων και προβάλλοντας την πανευρωπαϊκή σημαντικότητα του έργου και τα deals που εκατομμυρίων που παίζονται.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η πρώτη εκδίκαση της υπόθεσης είχε προγραμματιστεί για τις 18 Σεπτεμβρίου 2024. Τότε δεν είχε ξεκινήσει ακόμα η λειτουργία του πλωτού συστήματος επαναεριοποίησης ορυκτού αερίου (ΑΣΦΑ) που έχει καταπλεύσει στη θαλάσσια περιοχή της Αλεξανδρούπολης. Το ΥΠΕΝ ζήτησε και πέτυχε την αναβολή της εκδίκασης καθώς δεν κατέθεσε τον σχετικό φάκελο με τις αντιρρήσεις του επί της προσφυγής. Ω, του θαύματος 13 ημέρες μετά, την 1η Οκτωβρίου 2024 ανακοινώθηκε η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας.

Η εκδίκαση της προσφυγής προσδιορίστηκε εκ νέου για τις 15 Ιανουαρίου του 2025. Όμως και πάλι το ΥΠΕΝ δεν κατέθεσε φάκελο και προσδιορίστηκε νέα ημερομηνία για τις 30 Απριλίου 2025. Αν και εφόσον δεν ζητήσει και νέα προθεσμία του ΥΠΕΝ, το LNG Αλεξανδρούπολης θα βρίσκεται, σχεδόν, οκτώ μήνες σε εμπορική λειτουργία χωρίς το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο να έχει αποφανθεί επί της προσφυγής.

Τι φοβάται, όμως, η κυβέρνηση Μητσοτάκη και για ένα έργο υψίστης σημασίας όπως το έχει προμοτάρει δεν έχει ακόμα καταθέσει το φάκελο με τις θέσεις του και τα στοιχεία που θα μπορούσαν να αντικρούσουν την προσφυγή των πέντε περιβαλλοντικών οργανώσεων; Φοβάται ότι τα πραγματικά στοιχεία του έργου θα οδηγήσουν είτε στην ακύρωσή του είτε σε σοβαρές επισημάνσεις και τροποποιήσεις που μπορεί να οδηγήσουν σε αδιέξοδο.

Οι παραβιάσεις εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας

Οι πέντε περιβαλλοντικές οργανώσεις από την πρώτη στιγμή επεσήμαναν ότι το έργο για το LNG Αλεξανδρούπολης έχει σχεδιαστεί με τρόπο που παραβιάζει την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Η εγκατάσταση αεριοποίησης υγροποιημένου αερίου, έξω από την Αλεξανδρούπολη έχει χωροθετηθεί εντός της περιοχής Natura «Θαλάσσια περιοχή Θράκης».

Η απόφαση ανανέωσης της περιβαλλοντικής άδειας της εγκατάστασης παραβιάζει πολλαπλά την ισχύουσα εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία για την προστασία από μεγάλο ατύχημα (οδηγία EE Seveso III) και για τη διατήρηση των ευαίσθητων οικοσυστημάτων.

Συγκεκριμένα ο σχεδιασμός και η εκτέλεση του LNG Αλεξανδρούπολης, παραβιάζει μεταξύ άλλων τέσσερις προβλέψεις της νομοθεσίας και συγκεκριμένα:

1] Παραβίαση θεσμικά κατοχυρωμένης απαγόρευσης χωροθέτησης εγκαταστάσεων μεγάλου κινδύνου για ατύχημα (Seveso) εντός περιοχών του δικτύου Natura 2000. Συγκεκριμένα, στην προσφυγή αναφέρεται ότι «όπως προκύπτει ευκρινώς από τον φάκελο του έργου, το έργο εμπίπτει στο σύνολό του εντός της περιοχής GR1110013.9 Αυτό ισχύει τόσο για την πλωτή μονάδα (Floating Storage & Regasification Unit, FSRU), όσο και για τη μονάδα πολλαπλής εξαγωγής τέρματος αγωγού (Pipeline End Manifold, PLEM), τους εύκαμπτους αγωγούς και τον υποθαλάσσιο αγωγό, και μάλιστα για το συνολικό μήκος του (περίπου 24 km). Η διαπίστωση αυτή, καθώς και η επακόλουθη υπαγωγή του έργου στο άρθρο 6 παρ. 3 της οδηγίας 92/43/ΕΟΚ, δεν αμφισβητείται από καμία συναρμόδια αρχή».

2] Παράνομη παράταση άδειας επικίνδυνης εγκατάστασης, αγνοώντας το γεγονός ότι έχουν μεταβληθεί σημαντικά τα αρχικά δεδομένα.

3] Αγνόηση της υποχρέωσης ενημέρωσης του κοινού και διαβούλευσης, όπως αυτή προβλέπεται από την ευρωπαϊκή περιβαλλοντική και ενεργειακή νομοθεσία.

4] Παράνομη θεώρηση, ως μη ουσιώδους, της αύξησης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που θα προκαλέσει το έργο. Στην προσφυγή επισημαίνεται ότι δεν μπορεί να είναι δυνατή η αδειοδότηση ενός έργου που αυξάνει κατά την ΑΕΠΟ (Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων) τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου χωρίς ούτε προηγούμενη εκτίμηση των επιπτώσεών του στο κλίμα, ούτε κατάλληλη «αντιστάθμιση» των εκπομπών αυτών. Παράλληλα, τίθεται το ζήτημα της παράλειψης ενός σημαντικού ρύπου (που αποτελεί συγχρόνως και αέριο του θερμοκηπίου) τόσο από την ΑΕΠΟ, όσο και από τη συνοδευτική «μελέτη περιβάλλοντος».

Το προφίλ του έργου

Όπως αναφέρουν οι πέντε περιβαλλοντικές οργανώσεις, το «Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) Αλεξανδρούπολης» είναι ένα σύνθετο έργο, ο σχεδιασμός του οποίου αποτελείται από:

1] Υπεράκτια πλωτή μονάδα που παραμένει μόνιμα σε σταθερό σημείο της περιοχής Natura 2000 «Θαλάσσια Περιοχή Θράκης», με μόνιμο αγκυροβόλιο 12 σημείων αγκίστρωσης στον πυθμένα, το οποίο τοποθετείται 10 χλμ από την ακτή της Μάκρης (νοτιοδυτικά της Αλεξανδρούπολης), σε βάθος περίπου 40 μ. Σε τέσσερα σημεία του πλοίου είναι δυνατή η πρόσδεση εισερχόμενων πλοίων μεταφοράς LNG.

2] Τρεις μονάδες αεριοποίησης υγροποιημένου ορυκτού αερίου, οι οποίες είναι εγκατεστημένες στην πλώρη, με δυναμικότητα αεριοποίησης 297,5 m3/h. Από αυτές, οι δυο θα είναι «υβριδικές» – δηλαδή θα λειτουργούν επιλεκτικά σε ανοιχτό ή κλειστό κύκλωμα. Κατά τη λειτουργία «ανοιχτού κυκλώματος», η θερμότητα για την αεριοποίηση προέρχεται από το θαλασσινό νερό που αντλείται από τη θάλασσα και θερμαίνει το υγροποιημένο αέριο μέσω ενός «ενδιάμεσου κυκλώματος» (εναλλάκτες θερμότητας). Σε όλες τις περιπτώσεις, το ανοικτό κύκλωμα θα απορροφά θαλασσινό νερό, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη θαλάσσια ζωή που τυχόν περιέχεται σε αυτό (ψάρια, κεφαλόποδα, κτλ.). Η αρχική ΑΕΠΟ του έργου υπολογίζει τις απαιτήσεις θαλασσινού νερού (μόνο για την αεριοποίηση) σε 30.9 εκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως.

3] Τέσσερις δεξαμενές αποθήκευσης LNG, συνολικής χωρητικότητας 15.3500 m3.

4] Τέσσερις μηχανές εσωτερικής καύσης για ηλεκτροπαραγωγή, συνολικής ισχύος 38,5 MW (και μία εφεδρική 950 KW).

5] Υποθαλάσσια μονάδα πολλαπλής εξαγωγής τέρματος αγωγού (PLEM), δυο εύκαμπτους αγωγούς (risers) και μια ομφάλια σύνδεση καλωδίου της εξωτερικής μονάδας για τη μετάδοση των ηλεκτρικών σημάτων ελέγχου.

6] Υποθαλάσσιο τμήμα με αγωγούς μεταφοράς LNG μήκους 24 χιλιομέτρων, το οποίο προσαιγιαλώνεται στην προέκταση του δυτικού ορίου του Απαλού και διασταυρώνεται με τη σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολης – Ορμενίου και την εθνική οδό Αλεξανδρούπολης – Φερρών και συνεχίζει προς υφιστάμενο σταθμό του ΔΕΣΦΑ στο ύψος της Αμφιτρίτης.

7] Χερσαίο αγωγό μεταφοράς LNG μήκους 4 χιλιομέτρων. Συνολικό μήκος αγωγού: 28 χιλιόμετρα.

Η ταυτότητα του έργου, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία το εντάσσει στις προβλέψεις των Οδηγιών Seveso καθώς  πρόκειται για μονάδα επικίνδυνη για εκδήλωση ατυχήματος λόγω διαρροών αερίου, πυρκαγιών, εκρήξεων ή διαρροών χημικών ουσιών. Δεδομένου ότι το συγκεκριμένο έργο βρίσκεται μέσα σε προστατευόμενη περιοχή, εμπίπτει επίσης στο εθνικό και ενωσιακό πλαίσιο για τη διατήρηση των περιοχών Natura και των προστατευόμενων τύπων οικοτόπων και ειδών βιοποικιλότητας.

ΠΗΓΗ: neostrategy.gr

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια

script data-cfasync="false" type="text/javascript" id="clever-core">
script data-cfasync="false" type="text/javascript" id="clever-core">